5:2-kostupplägg!
Hej på er!
Har precis (förra veckan) upptäckt det här med periodisk fasta som kostupplägg och har lusläst Michael Mosleys (vetenskapsjournalisten på BBC som gjorde en riktigt bra dokumentär i höstas om fasta och hälsa) bok "The Fast Diet" (irriterande namn på boken tycker jag, den där anspelningen på snabb och fasta).
Konceptet är ju så att man under 2 dagar i veckan äter bara en fjärdedel av sitt kaloriintag (500 kcal för kvinnor är tumregeln) och de övriga 5 dagarna är man som vanligt (typ 2000 kcal). Själv äter jag lågkolhydratkost/LCHF de dagarna.
För mig som är en söndebantad veteran känns det väldigt genomförbart att ha ett sånt här upplägg, för jag har ack så mycket lättare att ha 2 lågkaloridagar och sedan få äta på mer vanliga nivåer. Mentalt funkar det 100 ggr bättre på mig än att tänka "Jaha nu ska jag plåga mig med 1300 kcal per dag i all evighet". Men alla är ju olika där. Men jag gillar idén att kroppen får vila lite från allt matsmältande ibland, vi har ju blivit totalfixerade vid "Inte vara hungrig"-mantrat i vårt samhälle, jag tror inte våra kroppar egentligen är kalibrerade för att äta var tredje timme. Så det är skönt att göra en reset av systemet ett par gånger i veckan, men det är också väldigt skönt att veta att man får äta som vanligt (inte svulla/vräka i sig, utan bara vanlig, vettig mat) nästa dag.
Jag har 20 kg att gå ner, så jag är bara i början på resan neråt, men nu känner jag mig riktigt hoppfull!
Någon här som kör 5:2-approachen? Hur har det gått/hur går det? Några visa insikter att dela med sig av?
Jag är bara på vecka 2 ännu men hoppas på bra resultat. :)

Jag kör 5:2 samman med LCHF (dock inte så jättestrikt). Ha gått ner 6 kg på 3 månader. I början gick det sakta, men så plötsligt swischade det till.
Jag fastar måndag + onsdag eller torsdag, alltså inte två dagar i sträck.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ah, vad roligt att det fungerar för dig! 👍
Ja, jag tror det är smart att göra så som du gör, att sprida ut fastedagarna. Två dagar på raken skulle bli för tufft tror jag. Måndagar och torsdagar passar mig bra, som regel. Ja, eller regel och regel, det är iaf planen, är ju ny på det här.
Misstänker att min kropp säkert kommer bråka lite också, med tanke på allt jag utsatt den för hittills med alla kurer och konstigheter hit och dit. Jag jobbar på mitt tålamod (inte min starka sida..). 😊
Jag har tillsammans med min mamma kört på 5:2 i ungefär två månader nu. Kan väl börja med att säga att jag aldrig mått så bra i kroppen!
Jag började med att köra två fastedagar efter varandra, Måndag och Tisdag har jag kört oftast. Jag tycker att det fungerar helt suveränt för mig, och tycker förvånandsvärt nog inte alls att det är jobbigt!
Prövade en vecka att köra på Måndag och Onsdag istället, men det kändes inte alls som att det var någon skillnad, så det kändes bättre att "få göra bort det" i början av veckan.
Det enda som är "negativt" är att jag faktiskt inte går ner så speciellt mycket. Har tappat något kilo sådär, men det är ingen nämnvärd förändring för mig. Jag mår dock så bra i kroppen och är mycket piggare att det helt klart är värt det ändå! :)
A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing.
Hej hej hallå! Jag är inne på min 8:e vecka nu så kroppen har ställt in sig mentalt på att fasta 2 dagar i veckan :). Kör måndag och torsdag. Ute och promenerar varje dag minst 3gånger per dag! 2 gånger vanlig promenad och 3:e i rask takt Gillar att göra detta då jag mår mycket bättre och älskar att motionera mera nu. Har märkt stor skillnad på vågen också oj oj :). Men det är också tack vare att man rör på sig så mycket mera än förr. För 1-2 somrar sedan så vägde jag tyvärr 116kg som högst och nu äntligen är det på väg åt rätt håll! Mitt mål är 70kg :). Med vänlig hälsning, Jenny
JeW
Jag kört 5:2 i 7 veckor och har redan tappat 6 kg! detta ihop med att jag tränar på gymmet tre dagar i veckan (bodypump, spinning, zumba..) För mig funkar det eftersom att jag är lite utav en "allt eller inget"-person, jag trivs med upplägget att antingen får jag äta (inom rimliga gränser såklart) eller så fastar jag.
Jag har provat mig fram och kommit fram till att det bästa för mig är att äter ca kl. 20 på kvällen, äter 500 kcal på ett mål kvällen efter och sedan avslutar jag fastan runt klockan 11 dagen efter (ca. 36h fastande)
övriga dagar kör jag periodisk fasta då jag har ätfönster mellan 12 och 20 och fastar övriga timmar. Detta har funkat för mig!
Jag har också provat och kommit fram till att det funkar hur bra som helst för mig att träna under fastedagarna, jag tränar någon låg/mellan-intensiv konditionsträning men undviker styrketräning då jag känner att jag behöver mer energi för sånt. Jag vet inte huruvida det är bra/nyttigt men det funkar alldeles utmärkt för mig om jag lyssnar på min kropp, det är säkert annorlunda för andra.
Ett tips är appen "fasting" som jag har på min iphone. Finns både gratis och betalversion men jag bestämde mig efter att jag laddat ner gratisversionen att betalversionen var SÅ värt pengarna. med den kan jag se hur länge jag har fastat, lägga in vikt och andra mått och få en bra överblick :)
När jag ändå är på tråden, hur tänker ni kring vad ni stoppar i er på fastedagen? (och övriga dagar såklart) jag har omedvetet kört på GI/LCHF-stuket och tycker att det funkar bra, tänker nog att det håller blodsockret i schack på fastedagarna…

Har nu avslutat min första fastedag och det gick bra förutom att jag sov väldigt dåligt i natt. Har nu ätit frukost men känner ingen skillnad känner mig fortfarande hungrig hoppas det bara är så i början?! Har mycket att gå ner och har nu under ett år av sjukdom och inte längre följt LCHF gått upp många kilon. Jag gick ner ca 7 kilo med LCHF och höll det i ca 2år, hade hoppats på mer men jag var i alla fall viktstabil. Har nu haft svårt att åter motivera mig att åter gå på LCHF och därför blev jag nyfiken på 5:2. Ska i alla fall ge metoden en tid och se om jag mår bra och förhoppningsvis gå ner i vikt!
#6 Delade du upp maten under hela dagen? För då sover jag också dåligt eftersom kroppen verkar gå in i "svältmode" och pumpar adrenalin vilket ju inte funkar så bra när man ska sova….
Jag äter allt till middag (och lite till för de enstaka dagar jag fastar äter jag 600-700 kcal) och då inte för mycket kolhydrater utan kött, grönsaker och lite fet sås. Då går jag och lägger mig utan att vara hungrig och sover gott. :)

Jag åt bara middag vid 19! Fläskfilé och fetaost sallad! Ca 500 kcal Hoppas det var tillfällig! Har nu idag ätit både frukost och lunch men känner mig "hungrig" ändå, hoppas det släpper. Jag tror det är "hjärnhunger" och inte Maghunger!