Viktminskning iFokus

Viktminskning

Läst 472 ggr
_Fisken
2024-09-24 17:57
0

Potatis. Verkar funka...

Är ny här. Visste inte riktigt var jag skulle placera detta inlägg men får bli här. Söker väl kommentarer tror jag.
Jag käkar mediciner för blodfetter och blodtryck. Tidigare hade jag diabetes också men doktorn friskrev mig från diabetes efter typ 6 månader. Hur som helst vill jag ha bort de andra medicinerna också och det är precis som om jag är i nån form av obalans. Har provat de flesta dieter och livsförändringar för att få bort magen och medicinerna. Aldrig lyckats fullt ut.
Nu råkade jag se en länk om potatis och hur det är och äta potatis mer eller mindre hela tiden. Det är nån Dr McDougall som uttalat sig och forskat om potatisen betydelse. Hur som helst så käkar jag kokt potatis frukost/lunch/middag nu (med skal) och lite grönsaker/bönor vid sidan av och mår toppen. Ätit så i 3veckor. Jag äter inte nån olja, smör eller animaliskt och det funkar bra. Inga problem. Är jag vegan då? Visst slarvar jag med en pizza ibland men 95% av maten är till 95% från kokt potatis. Har fixat ihop nån god sås på sån där vetedryck och majzena(!) samt kryddor. Är helnöjd och det är enkelt och gå o handla. En befrielse.
Nån åsikt?
BTW jag vet mycket väl att jag troligen inte får i mig allt vad konsumentverket säger jag ska ha men jag har alltid tagit dessa råd med en nya salt.

Sindri
2024-09-24 23:14
1

Passa din diabetes om du lever på potatis. Potatis innehåller mycket stärkelse (socker). För mig funkar det inte om den inte är kall (som i bröd potatissallad). Jag blev av med en del av min mage när jag slutade med bl a potatis. Är du säker på att det är oönskat fett du blir av med och inte muskelmassa? (Muskler väger mer än fett)
Och ja, näringsbrist är bara förnamnet.
Har du aldrig kikat in på Kolhydrater i fokus? Där kan du läsa om andra som blivit av med mage och mediciner, fast på andra sätt.

Och en annan sak; om du inte äter fett så tror kroppen att det råder allvarlig näringsbrist och håller hårt i det fett den har lagrat. Upplever kroppen näringsbrist kan den också sakta ner ämnesomsättningen, då bränner du ännu mindre och lagrar mer fett. Sköldkörteln blir påverkad och du kan få kroniska störningar. Det finns bättre sätt.

• Redigerat 2024-09-24 23:43 av Sindri
Crucio
2024-09-25 04:38
3

#2 Idén om att ämnesomsättningen går ner och att man lagrar mer fett vid kalori/näringsbrist är den mest seglivade myten inom viktnedgång. Det stämmer helt enkelt inte. Vid kaloriunderskott går man ner. Däremot är frågan hur mycket man går ner i fett v.s. muskelmassa.

TS, att ta råd om vitamin- och mineralbehov med en nypa salt är en dålig idé. Förr när jordarna var rikare innehöll potatis en väldigt stor del av ämnena vi behöver, men så är det inte längre. Om du ska leva på potatis så behöver du ta tillskott, mängd/typ beroende på vilka och hur mycket grönsaker du äter.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
2024-09-25 06:07
3

Ska tillägga; det stämmer att man får ett lägre kaloribehov när man går ner och därmed en lägre basförbränning, men inte att kroppen slutar bränna fett vid lägre kalorinivåer. Ju större kcalunderskott, ju mer viktnedgång.

Flera länkar till studier och kommentarer som förklarar saken här.
https://www.reddit.com/r/loseit/comments/u1adc5/does_reducing_your_caloric_intake_truly_result_in/

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-09-25 06:17 av Crucio
_Fisken
2024-09-25 09:56
1

Tack för alla svar. Alltid bra med input.
Först ska jag säga att jag äter all kokt potatis kall med skal. Stor laddning ligger inne i kylskåp. Är sämre med grönsaker men äter bönor, morötter och ärtor av och till. Alltid bönor ska tilläggas.
Jag äter vitaminer då jag har märkt att stressigt jobb bränner bort "nåt" och jag blir trött och seg och en vitaminkur gör mig återställd efter en vecka.
Jag tror min diabetes försvann för jag gick ner 30 kg ganska fort efter en hjärnoperation och utan att direkt veta så tror jag kroppen återhämtade sig under den perioden. Doktorn friskförklarade mig iaf.
Jag har såna där stickor och mätapparat för blodsocker. Ska kolla mig mer när jag köpt stickorna. Jag aktar mig för att äta nåt "blodsockerhöjande" på fastande mage.
Jag fortsätter äta denna veggomat för jag mår bra av den. Jag tror jag ska lägga till lite olja/fett till kosten samt mer grönsaker.

hemul
2024-09-27 06:35
4

Men allt du äter (utom grönsakerna som du inte verkar äta så mycket av) är ju blodsockerhöjande, så lite svårt att förstå hur du inte äter sånt på fastande mage?

Det låter som ett recept på näringbrist det du beskriver. Du MÅSTE ta tillskott av B12. Annars kommer du att bli rejält sjuk. Du kan inte få det från vegetabiliska källor.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/vegansk-mat#Viktiga_vitaminer_och_mineraler

De senaste åren har intresset för vegansk mat vuxit
  • Redigerat 2024-09-27 06:36 av hemul
Sindri
2024-09-27 08:27
3

Hoppas också att du köper ekologisk potatis! Potatis är det mest besprutade livsmedlet som odlas i Sverige. Även ekologisk potatis beslutas fast med något färre medel.
Ensidig kost ger alltid näringsbrist av något slag.
Att drastiskt dra ner på en massa livsmedel ger oftast viktnedgång ett tag. Sedan kommer verkligheten ikapp.

_Fisken
2024-09-27 09:02
0

#4: Jag tar extra vitaminer för jag vet att det är bra för mig. Sen dricker jag lite öl på helgerna. Jag ska också tillägga att jag äter inte bara potatis. Ibland kan jag äta kött också men vad jag säger är att jag så ofta det går äter potatis och grönsaker även om det sista inte är största mängden.

_Fisken
2024-09-27 09:07
1

#6: Ja. Jag inser ju det du säger. Viktnergången är sekundärt för mig men troligen är det primärt för hälsan och piggheten kommer från att jag går ner i vikt. När jag INTE åt detta med denna mängd kokt, kall potatis så var det pasta och nån skum köttfärssås från en burk från Hemköp - eller nåt annat näringsbristfällig mat. Eller blev det mackor och snabbnudlar. Jag tror inte det är bättre. Jag var mkt tröttare då och vikten gick sakta uppåt. Nåt måste göras. Så rotfrukterna och enkelheten (som passar mig perfekt) är kanske en lösning? Jag får se vad det lider.

_Fisken
2024-09-27 09:27
0

#5: Tidigare kokt potatis som blivit kall anses vara medelmåttligt höjande. Har provat GI under ett par år tidigare….

Sindri
2024-09-27 09:50
0

#9: Ja, det är riktigt. Jag är glad åt att kunna äta potatissallad ibland. Och när jag tar upp egen potatis så smakar jag förstås.
Tack, det låter bra att det inte är så ensidigt som det först lät. Lite rent kött ibland är bra. Ett ägg innehåller i princip allt vi behöver förutom C-vitamin. Det finns i paprika och helstekologisk eftersom paprika är den mest besprutade grödan som odlas. (Vindruvor är värsta frukten.) Din förra diet lät verkligen inte något vidare så jag förstår att din kropp gläds.
Kall potatis bildar något som heter resistent stärkelse vilket är bra för tarmfloran och det har stor betydelse för vårt välbefinnande. Forskare har upptäckt att matsmältningsapparaten är den del av kroppen som hjärnan kommunicerar mest med. Hoppsan! Nu när vitkålen går till kanske du skulle våga dig på lite syrad sån.
Kul att du mår så bra, det är väl ungefär som när jag slutade med gluten och socker. Det påverkade mig mest psykiskt, jag kände det som om jag äntligen blev mitt rätta jag.
Så grattis!

_Fisken
2024-09-27 09:50
0

#6: Jag ska faktiskt göra ett besök på Lidl. Denna kedja började faktiskt som grönsaksleverantör. Jag ska se vad de har.

hemul
2024-09-27 15:44
3

#8: Det har inte slagit dig att det kanske är för att du slutade leva på junk som du mår bättre? Det behöver ju inte betyda att som du äter nu är optimal, bara att det är bättre. Vilken kosthållning som helst baserad på råvaror istället för processat låtsasmat skulle väl vara det.

Och det är faktiskt en sak som är gemensam för din nuvarande och tidigare kosthållning. Båda är väldigt ensidiga.

• Redigerat 2024-09-27 16:16 av hemul
_Fisken
2024-09-27 22:06
1

#12: Helt klart sant. Givetvis är det ju så! FÖrdelen med potatisen och jag är att vi passar ihop. Inte att jag är en soffpotatis utan enkelheten och möjligheterna passar mig perfekt. Har kört allt från Viktväktarna, GI och LCHF och allt rinner ut i sanden. Att käka det jag gör nu eftersom det är så enkelt (och gott med rätt sås till) är en vinnare. Såå enkelt.
När det blir restaurangbesök så äter jag väl det som jag vill ha men vardagsmaten är potatisen.

hemul
2024-09-28 04:35
2

Jag anar att du inte gillar att laga mat… 😃

_Fisken
2024-09-28 07:32
2

#14: "Säger du det?" :-)
Jodå men allt är gott när man är hungrig och jag hatar att gå i affärer. Jag är expert på att laga soppa på en spik.

hemul
2024-10-02 06:47
0

OK. Så länge du mår bra av det så. Men se till att få i dig B12!

_Fisken
2024-10-02 11:01
0

#16: Min dotter är expert på det där för hon har varit vegan ett bra tag. Hon säger samma sak som dig. Emellertid, denna vecka har jag och hon festat på kött. ganska mycket också. Men när jag börjar jobba igen så återgår jag till potatisen.

_Fisken
2024-11-19 22:35
0

#10: Det har ju varit diskussioner om kokt potatis är negativt för ev diabetes. Jag var ju nyfiken så jag köpte nya såna där små testläppar till min elektroniska testspparat. Första testet gjorde jag när jag kom hem efter jobbet. Hade stoppat i mig en pizza till lunch. (hade inte hunnit kokat nån laddning potatis). Trodde nivåerna skulle vara höga. De låg på 5.7.
För nån morgon sedan testade jag mig på fastande mage å låg på 5.3.
Tycker det låter bra…

Sindri
2024-11-19 23:08
1

#18: Är inte så säker på att det har någon betydelse om du inte har diabetes. Diabetes innebär ju att kroppen inte kan "oskadliggöra" sockret som finns i bl a potatis.

Crucio
2024-11-19 23:23
0

#18: Hur långt efter att du åt pizzan testade du?

Sajtvärd på Skrivlust

_Fisken
2024-11-20 18:19
1

#19: Min läkare sade att jag hade diabetes 2010. Då hade jag 17 två gånger på rad. Sen gjorde jag en operation och åt väldigt lite under mer än ett år. Efter det sade läk att jag inte hade diabetes längre. Jag vet inte hur "långt gången jag var" i att skada bukspott? Hur som helst, jag har hållit koll på det där värdet lite ibland. Det verkar ju vara bra enl. de mätningar jag gjort.

_Fisken
2024-11-20 18:19
1

#20: Fyra timmar.

Sindri
2024-11-20 23:03
0

Det var en märklig läkare. Diabetes räknas som en icke reversibel sjukdom, d v s en som man inte kan bli frisk från. Man kan slippa symptom om man äter en kost som inte triggar symptomen på diabetes.
Jag skulle i o f s hellre se att man INTE kallade diabetes en sjukdom, utan såg diabetes som just symptom på att man har hamnat i ett tillstånd, nämligen insulinresistens.

_Fisken
2024-11-20 23:32
1

#23: Ja. Har också hört det men det finns grader i helvetet sägs det. Inget är svart eller vitt?

Crucio
2024-11-21 08:32
0

#22 Inte konstigt att nivåerna var låga efter fyra timmar (förutsatt att man inte har "aktiv" diabetes). Om du ska kolla effekten av ett visst mål behöver du ju kolla rätt direkt efter att ha ätit.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-11-21 08:34 av Crucio
_Fisken
2024-11-21 08:35
1

#25: Givetvis är nivåerna höga nån timme efter måltiden. Jag var mest ute efter att se om mitt "reglersystem" fungerade.

Crucio
2024-11-21 08:37
2

#23: Enligt en snabb googling så är diabetes typ 2 reversibel och flera källor säger att man kan bli mer eller mindre fri ifrån det efter att ha levt och ätit rätt ett bra tag, d.v.s. bli symptomfri och klara sig utan mediciner. Gick inte in i det djupare dock, men blev nyfiken då jag tänker att en läkare borde ha koll på saken (även om jag inte inbillar mig att de vet allt eller alltid har rätt).

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/strikt-diet-gjorde-patienter-friska-fran-diabetes-typ-2/

Sajtvärd på Skrivlust

Tvärt emot vad många tidigare bedömt visar nu en brittisk studie att diabetes typ 2 är ett tillstånd som det går att bli frisk ifrån - med hjälp av enbart ändrad kost. Men det krävs en tuff diet och kraftig viktnedgång.
_Fisken
2024-11-21 12:41
0

#27: Tack för det. Ja, jag åt väldigt lite under 1.5 år. Gick ner 28 kg. Jag fick ju aldrig medicin. Bara kostråd. Det är därför jag tror fasta är bra för kroppen.

Min granne blev diagnostiserad också med diabetes men träffade han nyligen och läkaren sade att han var fri från det nu. Han hade ändrat sina kostvanor typ minskat på öl och bara köper surdegsbröd etc.
Så han var glad.