Hjälp med att hålla vikten
Hej allihopa. Nu kommer säkert alla att storma om att jag inte ska bry mig om min vikt och blabla när jag är 13 år, men strunt samma =P
Jag vill inte direkt gå ner i vikt, men jag vill hålla min vikt! På senare tid sitter jag bara hemma (förutom när jag är i stallet,nästan varje dag) Men den lila motionen räcker tydligen inte för mig. Jag har lätt att lägga på kilon, och det är inte kul..
Dessutom i princip måste jag småäta hela tiden.. Jag äter inte mycket godis och sånt men jag kan gå och knapra på en limpa i 2 timmar, måste helt enkelt ha något att tugga på.
Men till frågan, finns det några kostråd som är relativt enkla att hålla? tex. ett inte äta pasta eller nåt.. Jag vill absolut inte banta eller ha en sträng diet, men ja..
Ps. Jag är 156 o väger 46.. :/
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Undvik godis och fikabröd, drick inte saft eller läsk, ta en frukt istället för en macka som mellanmål, och tänk på att du fortfarande växer. Det är helt normalt att lägga på sig ett par kilo i puberteten, och din vikt i förhållande till din längd är fullständigt normal - till och med lite i underkant.
Försök att inte småäta, utan hellre regelbundet under dagen. Knapra på frukt och grönsaker när du behöver något att tugga på :)

Tack för tipsen :P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
ett bra tipps för en som gillar att små äta är att skära upp en del morotsstavar och lägga dem i en skål med vatten i kylskåpet, då håller de sig fräscha länge, för då du öppnar kylskåpet så ska morötterna vara det första du ser, perfekta att gå och knapra på.
Sen är det också viktigt att du äter reglebundet och bra måltider med ordäntligt med protein och fibrer som håller dig mätt länge, då behöver du inte små äta lika mycket.
Lycka till och tänkt inte för mycket på din vikt utan på att du ska må bra =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Se till att äta bra frukost. Frukt till mellanmålen, och grönsaker till middagen.
/ Maria. med-arbetare på Sommar

Nu har jag lite panik, mamma fyllde år igår och då hade vi en chokladfontän.. INTE BRA
Har varit ute med hunden i 50 minuter innan frukost, men jag känner mig ändå så otroligt onyttig nu.. ;(
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Man måste kunna unna sig något ibland. Så jag tycker inte du ska känna dig onyttig.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
att äta onyttigt ibalnd gör inget, det är det du äter vaje dag som sätter sig =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

jo kankse bland.. =)
Jag funderar på om min matsmältning är dålig, för alltid när jag äter nåt sväller min mage upp och jag får ont och känner mig uppblåst. Kan det bero på dålig matsmältning eller nåt annat?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Hermelina, ditt BMI är 18.5, det betyder att du är underviktig.
Att du hela tiden är hungrig kan ju vara kroppens sätt att försöka göra dig normalviktig.
Bra kostvanor är självklart viktigt men i ditt fall är det nog ännu viktigare att titta över din självbild och din självkänsla.
Lycka till,

#9 hm.. Men jag tycker själv jag ser lite "mullig" ut .. så jag kan inte direkt vara underviktig :/ ?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
När man inte är helt utvecklad ännu så visar BMI ofta helt fel…
Skit i vikten är mitt råd! 
Ät allt möjligt men små-ät inte mellan måltiderna och håll dig borta från godis, chips och läsk och sånt, men om du äter sånt då och då gör ingeting. :-)
När du blir lite äldre kommer ditt utseende och din kropp förändras och då spelar det ingen roll hur du sett ut när du varit yngre.
Njut av livet istället! *kram*

Hermelina, jag ar ocksa 156cm och jag vager nu 55kg, vilket ar helt normalviktigt! Du vaxer fortfarande, och du KOMMER att ga upp mer i vikt. I takt med att du far mer kurvor sa gar du upp i vikt. Jag hade sjalv samma nojja nar jag var 13 (ar 20 nu), men lat kroppen gora vad den ville, och jag var "mullig" i ca 2 manader innan kroppen fordelade vikten ratt pa kroppen. Jag var da 14 och har sedan dess vagt 50-55kg (med undantag for nar jag gick upp till 65kg nar jag flyttade till England, men de haller jag pa att kampa bort nu).
Du skriver ocksa att du ar i stallet mycket, och jag kan tanka mig att du har starka muskler da! Muskler vager mer an fett! :)
// Amanda

#3 & #12; :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Det är så konstigt, för jag har börjat få sjukt ont i magen av bara litelite mat..? Och om jag äter mycket så blir magen som en ballong.. Det är jättejobbigt.. :/ jag skrev det förut men jaja..
Och sen så jag vill gärna hålla vikten nere för att jag rider ponnygalopp och rider små ponnysar, och har lixom ett krav på mig att vara "liten"..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp