Vikt på hantlar?
Hej hej, jag har en fråga som jag hoppas någon ska kunna svara på.
Jag vill få fastare armar och vill börja träna med hantlar. Vilken vikt bör man ha på dem?
Och en annan fråga. Om man vill gå ned i vikt, äter normalt och inget onyttigt… Räcker det med att gå snabbt ca. 60 min per dag?
Hur pass mycket ska man egentligen röra på sig för att gå ned i vikt?
Och är det vanligt att man först blir smal på överkroppen innan det börjas ta fett ifrån benen tex.? För vad jag vet så kan man inte punktförbränna..?
Ingen som har något svar?;)
Du bör ha en vikt som inte är för låg, men som samtidigt inte så tung att kvaliten på övningarna blir sämre. Välj hellre lägre vikt och öka repetitionerna i början.Prova dig fram till en vikt som känns bra, det är så svårt att säga beroende på ditt utgångsläge.
Enkelt sagt kan man säga att du bör helt enkelt göra av med mer energi än du stoppar i dig. Så det är helt vad du räknar som "äta normalt" och hur mycket motion du behöver till det som styr. Att promenera raskt i en timme om dagen, samt utesluta onyttigheter som socker, kan vara en jättebra början.
Vart på kroppen ditt fett försvinner är också helt olika. Jag tex märkte det först från brösten och axel-partiet, och har mest fett kvar på magen och låren medan resten av kroppen börjat bli tunn. Alla kroppar är olika och vart fettet tas ifrån eller läggs på är individuellt.
Går du 60 minuter varje dag kan du komma ganska långt med din viktnedgång. Beroende på hur snabbt du går avgör hur mycket kalorier du förbrukar.
jag brukar förbränna 500kcal på en timme, tar mig då ca 7.3km
Jag vet inte hur många kalorier du äter nu men ät det din kropp bör få i sig i energi, börja med dina promenader och undvik gärna onyttigheter så tror jag på en hälsosam viktnedgång där:)